Ballet for Future? Podcast

 

BALLET FOR FUTURE? is a companion podcast to the eponymous five-part event series. As in the round table discussions, different topics concerning the institution of ballet, its values and structures will be discussed controversially.

The podcast is available via
Spotify 
Deezer 
Google Podcasts
Soundcloud
Youtube

#07 Freundeskreise, Follower, Fans und ein Ensemble – wer will was von wem?

Es diskutieren Florian Eckart (Fanbetreuer, Eisbären Berlin), Jens-Rainer Jänig (Beiratsmitglied des DAKU Dachverband für Kulturfördervereine in Deutschland e. V. und Vorstandsvorsitzender des Fördervereins der Berlinischen Galerie), Ingo Sawilla (Leitung Kommunikation, Berliner Ensemble und Berater im Bereich Online-Kommunikation für Kultureinrichtungen u.a. Bayreuther Festspiele), Daniil Simkin (Erster Solotänzer, Staatsballett Berlin), Dr. Christiane Theobald (Kommissarische Intendantin, Staatsballett Berlin und Stellvertretende Vorsitzende, Freunde und Förderer des Staatsballetts Berlin e.V.), moderiert von Claudia Henne (Tanzjournalistin).

 

#06 Transition and changing worldviews - social values and institutions in transition?

In this episode, we shed light on the effects of the changing value system in very concrete terms in the production of theatre and literature as well as in museum planning.

Guests: Jessica Bradley (Sensitivity Reader), Elisa Carrillo Cabrera (Principal Dancer, Staatsballett Berlin), Wiebke Horn (Costume Department Director, Deutsche Oper Berlin), Wiebke Hüster (Journalist, FAZ), Franziska Sauerbrey (Head of Strategy, Coordination, International Affairs, Humboldt Forum Berlin), Moderation: Claudia Henne (Dance Journalist).

 

#05 Best Performance? To the limits of endurance

Are the working conditions of a ballet dancer healthy? Is it possible to end a career in dance without lasting injuries?

This time, the panelists include: Anneli Chasemore (Health Department, Staatsballett Berlin), Dr. Mariama Diagne (Gesellschaft für Tanzforschung), Weronika Frodyma (Soloist, Staatsballett Berlin), Dr. Anja Hauschild (ta.med, Gemeinnütziger Verein für Tanzmedizin), Dr. Christiane Theobald (Kommissarische Intendantin, Staatsballett Berlin), Dr. phil. Brit Wilsdorf (Sportpsychologin am Olympiastützpunkt Berlin), Prof. Dr. med. Bernd Wolfarth (Ärztlicher Leiter Abteilung Sportmedizin, Charité Berlin), moderated by Claudia Henne (dance journalist).

 

#04 Besucher:innen und Nicht-Besucher:innen. Eine Kunstwelt für Spezialist:innen?

Trotz des politischen Anspruchs einer »Kultur für alle« besucht nur ein kleiner Teil der Bevölkerung in Deutschland regelmäßig öffentlich geförderte Kultureinrichtungen. Mit vielfältigen Programmen versuchen Theater, Museen und Bibliotheken, dies zu ändern und streben nach einem sozial diverseren Publikum.

Es diskutieren Verena Brakonier (Tänzerin, Choreographin, Gründerin der „Anonymen Arbeiter:innenkinder“), Sonja Krumrick (Grundschullehrerin in Lichtenberg), Dr. Thomas Renz (Institut für Kulturelle Teilhabeforschung), Irene Knava (Autorin von „Audiencing“), moderiert von Claudia Henne.

 

#03 Ausbildung und Mentoring. Der Weg auf die Bühne

Hochleistungssport oder Erziehung zur künstlerischen Ausdrucksfähigkeit? Im Spannungsfeld von Disziplin und großen Zielen, von Partnerschaft und Pädagogik sieht sich die traditionelle Ausbildung für den Tänzer:innen-Beruf infrage gestellt.

Es diskutieren Jason Beechey (Rektor Palucca Hochschule für Tanz Dresden), Anneli Chasemore (Enhance Mentorship Programme Staatsballett Berlin), Dr. Mariama Diagne (Leitung Gesellschaft für Tanzforschung (gtf)), Lorenzzo Fernandes (Fellow des Mentorship Programms Staatsballett Berlin) und Dr. Dorion Weickmann (Süddeutsche Zeitung, tanz), moderiert von Loretta Stern (Moderatorin, Schauspielerin, Sängerin).

 

#02 Power relationships and discrimination in the culture industry
What is the current status of power relations at the theatre and in other cultural institutions?  Prof. Dr. Thomas Schmidt, author of the book "Power and Structure in Theatre. Asymmetries of Power" (Springer VS 2019), speaks of a "structural abuse of power in German-speaking theatres".

At Dr. Christiane Theobald's invitation, Acting Artistic Director of the Staatsballett Berlin, Dr. Mariama Diagne (Director of the Gesellschaft für Tanzforschung (gtf)), Dr. Dorion Weickmann (Süddeutsche Zeitung, tanz), Friedrich Pohl (dancersconnect, GDBA), Alan Barnes (ballet master, choreographer, dancer), Maren Lansink (Themis Vertrauensstelle gegen sexuelle Belästigung und Gewalt e. V.), Prof. Dr. Thomas Schmidt (Frankfurt University of Music and Performing Arts, HfMDK) and Annemie Vanackere (HAU Hebbel am Ufer, Artistic Director and Managing Director), moderated by Claudia Henne (dance journalist).

 

#01 Ballet repertoire past, present and future
The first episode puts the ballet repertoire to the test. The so-called three C's: ›Cancel Culture‹, ›Censorship‹ und ›Contextualization‹ are up for debate.

Black Pearl de Almeida Lima (freelance dancer), Ingrid Lorentzen (Artistic Director of the Norwegian National Ballet Oslo), Federico Spallitta (principal dancer Staatsballett Berlin), Dr. Christiane Theobald (Acting Artistic Director, Staatsballett Berlin), dance critic Arnd Wesemann (tanz) and dance scholars Prof. Dr. Gabriele Brandstetter (FU Berlin) and Dr. Mariama Diagne (Director of the Gesellschaft für Tanzforschung, gtf) will discuss the topic.